مقالات

فلوتر چیست؟

فلوتر چیست؟

فلوتر که به آن قطع کن هم میگویند، یک کلید کوچک است که درون یک محفظه ضدآب قرار گرفته و طراحی شده تا بتواند ارتفاع سطح آب یا سیال درون مخزن را شناسایی کند و براساس آن قطع و وصل کردن پمپ را کنترل نماید.

عملکرد فلوتر یا قطع کن

عملکرد فلوترها بسیار ساده است؛ همانطور که گفتیم فلوتر یک کلید است که طراحی شده تا در آب شناور شود. با بالا رفتن سطح آب (درون مخزن یا چاه)، کلید درون دستگاه فلوتر زده شده و دستور روشن شدن را به پمپ میدهد و زمانی که پمپ آب درون مخزن را تا حد مشخصی خالی کرد و سطح آب پایین آمد، کلید دستور قطع کردن را به پمپ میدهد تا دوباره آب درون مخزن جمع شود.

فلوتر چیست دماپویا

کاربرد فلوتر

در سیستم‌های تخلیه آب، مثل سیستم‌های تصفیه آب که دائما مخازن در حال پُر و خالی شدن از آب هستند، فلوتر میتواند با اتوماتیک کردن پمپ براساس ارتفاع آب در مخزن‌ها، کار را برای کاربران بسیار راحت نماید. در این موارد با پُر شدن مخرن پمپ روشن شده و پس از انتقال آب به مرحله بعدی پمپ را خاموش کرده تا مجددا مخزن از آب پُر شود.

 

اهمیت فلوتر

قطعا مهم‌ترین وظیفه فلوتر جلوگیری از بدون آب کار کردن پمپ و به دنبال آن جلوگیری از سوختن الکتروموتور در اثر داغ کردن شدید است. اما اهمیت فلوتر زمانی بالاتر میرود بخواهید از آن برای اتوماتیک کردن پمپ در مخازنی که دائما پُر و خالی میشوند استفاده کنید. زیرا در این مصارف اگر کاربر بخواهد دائما نظاره‌گر سطح آب باشد تا به محض کم شدن آب از حد معین پمپ را خاموش کند و دوباره با پر شدن مخرن پمپ را روشن نماید انرژی و وقت زیادی اتلاف میشود اما با کمک یک کلید فلوتر کاربر میتواند خاموش و روشن کردن پمپ را اتوماتیک کند و بدون نگرانی وظیفه تخلیه آب را به آن بسپارد.

به بیان ساده تر کاربرد فلوتر یا قطع کن به این صورت می باشد که آب و یا سیال بواسطه ی شیر ورودی به داخل مخزن و یا منبع انتقال داده می شود و این یعنی ورودی آب توسط اهرمی که در انتهای آن فلوتر نصب شده میتواند بازو بسته شود و در هر زمان هم که سطح آب بیش از حد تعیین شده باشد فلوتر دارای قابلتی می شود که همراه با آب بالا بیاید و بلعکس هر زمانیکه آب به کمترین میزان و سطح در سیستم برسد، به اهرم آن یک نیرویی وارد می شود که میتواند مسیر جریان را ببند که نتیجه ی طی کردن تمام این پروسه ها و انجام این عملیات منجربه کنترل کردن میزان سطح آب درون مخزن یا منبع می گردد.اما به عنوان نکته ی مهم و آخر درباره ی کاربرد فلوتر به تنظیم نمودن حساسیت دستگاه اشاره می کنیم و روند آن هم به این صورت است که برای تنظیم نمودن از پیچ روی دستگاه می توان استفاده نمود که برای آب های معمولی یا محلول ها بهتراست میزان حساسیت کم در نظر گرفته شود و بالعکس در رابطه با مایعاتی با هدایت الکتریکی پایین مانند آب مقطر این میزان در سطح بالاتری قرار می گیرد البته هر زمان هم که فاصله ی چاه یا مخزن تا دستگاه زیاد باشد یعنی بیش از حد معمول دراین موقعیت هم بالا بردن میزان حساسیت الزامی میباشد .

آیا داشتن فلوتر ضروریست؟

جواب این سوال کامل بستگی به نوع کار و کاربری شما دارد؛ اگر میخواهید از آن برای تخلیه مخازن آب استفاده کنید که دائما پُر و خالی میشوند، قطعا شما به فلوتر نیاز دارید، اما اگر میخواهید کف کش یا شناور خود را برای یک چاه نصب کنید و میدانید قرار نیست سطح آب آنقدر پایین آید که پمپ بدون آب کار کند و یا میخواهید حجم کمی از آب را تخلیه کنید (کارهای کوچک خانگی)، در این موارد شما نیاز ندارید از کلید قطع کن استفاده کنید.

خرابی فلوتر

از آنجایی که فلوتر برای کارکردن نیاز دارد که در آب شناور باشد، به همین دلیل اکثر مشکلات و خرابی‌های کف کش و شناورهای خانگی در اثر خرابی فلوتر آن است و با تعویض این قطعه مشکل شما برطرف میشود.
در اکثر مواقع خرابی فلوتر از نشت آب، وارد شدن ضربه به دستگاه، قطعی سیم اتصال و یا زنگ زدگی و خرابی مدار کلید میباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *