مقالات

شیر فشار شکن

شیر فشار شکن (PRV)، به شیری گفته می شود که برای تنظیم فشار داخل لوله در یک سیستم تاسیساتی، در هنگام اضافه فشار طراحی شده است.
پدیده اضافه فشار (overpressur) زمانی رخ می دهد که، فشار داخلی در خطوط و سیسیتم های تاسیساتی از محدوده فشار طراحی و ماکزیمم فشار مجاز برای لوله و تجهیزات بیشتر شود.

امروزه تجهیزات الکتریکی، پنوماتیکی و هیدرولیکی بسیاری برای کنترل متغیرهای یک سیستم سیالاتی (فشار، دما، جریان، دبی و…) وجود دارند. هر کدام از این تجهیزات برای کارکردن به یک منبع انرژی مانند الکتریسیته، هوای فشرده و… نیاز دارند.
منبع انرژی الکتریکی ممکن است قطع شود و این موضوع امری اجتناب ناپذیر است، در حالی که بسیار مهم است که شیرهای فشارشکن بطور مستمر کار کرده و فشار جریان خروجی سیال را کنترل کنند. به همین دلیل شیرهای فشار شکن را طوری طراحی می کنند که تنها منبع انرژی برای کارکردن در آن به صورت مکانیکی و توسط جریان سیال تامین شود.

در یک سیستم تاسیساتی، هنگامی شرایطی رخ دهد که باعث شود فشار در سیستم تا سطح خطرناکی افزایش یابد، شیر فشار شکن ممکن است تنها وسیله ای باشد که از یک خرابی فاجعه بار جلوگیری کند.

شیر فشار شکن چگونه کار می کند؟

شیوه کارکرد شیر فشار شکن بدین صورت می باشد که ابتدا شیر را بر روی فشار مورد نظر برای خروجی شیر تنظیم کرده تا هنگامی که فشار جریان خروجی بیش از فشار تنظیم شده شود، شیر شروع به کار کرده و فشار را کاهش دهد و زمانی که فشار سیستم به سطح امن بازگشت، شیر به حالت اولیه برگردد.

انواع شیر فشار شکن از نظر عملکرد

  1. شیر فشار شکن با عملکرد مستقیم
  2. شیر فشار شکن با عملکرد پایلوت دار

شیر فشار شکن چدنی

شیر فشار شکن شرکت میراب از نوع شیر فشار شکن پایلوت دار بوده که طراحی اش منحصر بفرد و از ابداعات خود شرکت وگ امید گلستان می باشد.
شیر فشار شکن میراب وظیفه کاهش فشار ورودی و تثبیت آن در خروجی شیر را برعهده دارد. در شیر فشار شکن پایلوت دار میراب در ابتدا و قبل از راه اندازی، فشار خروجی شیر را به وسیله پایلوت تنظیم کرده تا فشار خروجی از فشار تنظیمی بالاتر یا پایین تر نرود و بطور ثابت روی فشار تنظیم شده باقی بماند.

نحوه کارکرد پایلوت در شیر فشارشکن 

در شیر فشار شکن وگ امید گلستان در صورتی که فشار خروجی از فشار تنظیمی پایلوت منحرف شود، دو حالت رخ می دهد:

۱. فشار خروجی کمتر از فشار تنظیمی پایلوت شود

در این حالت پایلوت به میزان بیشتری باز شده و در نتیجه دریچه اصلی شیر بیشتر باز می شود تا کمبود جریان را جبران کند و در خروجی به فشار تنظیمی پایلوت برسد.

۲. فشار خروجی بیشتر از فشار تنظیمی پایلوت شود

در این حالت پایلوت نسبت به حالت اولیه بسته تر می شود و در نتیجه دریچه اصلی شیر کمتر باز خواهد بود و فشار خروجی شیر کمتر خواهد شد تا به فشار اولیه تنظیمی پایلوت برسد.

مشخصات فنی شیر فشار شکن 

  • طراحی بدنه شیرهای فشارشکن وگ امید گلستان کج یا افقی بوده و فرم داخل آن ها بصورتی طراحی شده تا مناسب عبور جریان باشد.
  • جنس بدنه و دیسک شیرهای فشار شکن شرکت وگ امید گلستان از انواع چدن داکتیل، فولاد ریخته گری، استنلس استیل و آلیاژهای پایه مس می باشد.
  • قسمت فرمان این شیر از استیل (۳۰۴) ساخته می شود.

سایز: شیرفشار شکن وگ امید گلستان در سایزهای DN50-DN1000 (2” اینچ تا ۴۰” اینچ) تولید شده و در بازار موجود می باشند
فشار کاری: ۱۰ بار (PN10) تا ۴۰ بار (PN40)
نحوه اتصال: اتصال شیرهای فشار شکن وگ امید گلستان به صورت فلنج جوشی می باشد.
استاندارد ابعاد فلنج: ابعاد فلنج ها مطابق با استاندارد DIN EN 1092 – 2 (DIN 2501) ساخته می شود.
گستره کاربرد: مورد استفاده برای آب آشامیدنی تا دمای ۷۰ درجه سانتی گراد.

جدول تست فشار شیر فشار شکن

تست فشار طبق استاندارد DIN EN 12266-1

تست فشار با آب (bar)

فشار اسمی (bar)

تست استحکام بدنه

تست آب بندی

۱۷

۱۱

۱۰

۲۵

۱۸

۱۶

۳۸

۲۸

۲۵

۶۰

۴۴

۴۰

نحوه بستن شیر فشار شکن در خط لوله کشی

برای کاهش فشار خطوط لوله کشی، شیرهای فشار شکن را به دو صورت می بندند که عبارتند از:

۱. بستن شیر فشار شکن بصورت سری

در این روش شیرهای فشار شکن را بصورت سری و پشت سرهم در خط می بندند که باعث کاهش فشار در چند مرحله می شود. بستن شیر فشار شکن بصورت سری برای کاهش فشار در افت فشارهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

بستن شیر فشار شکن بصورت سری

۲. بستن شیر فشار شکن به صورت موازی

در این روش شیرهای فشار شکن را به صورت موازی در سیستم می بندند تا هنگامی که یکی از آنها از کار افتاد و از سیستم خارج شد دیگری وارد سیستم شود و وقفه ایجاد نشود.

بستن شیر فشار شکن به صورت موازی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *