مقالات

انواع لوله های فولادی

۱- لوله فولادی کربنی، مقرون به صرفه ترین لوله فولادی 

لوله های فولادی کربنی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، هند و غیره از محبوب ترین انواع لوله های فولادی برای فروش به شمار می رود.  لوله های فولادی کربن از فلزی ساخته شده اند که در آن کربن عنصر اصلی شیمیایی است و میزان خصوصیات بدنی فلز مانند استحکام و مقاومت را تعیین می کند. در فرآیند تولید لوله های فولادی کربن، تولید کنندگان کربن را به آهن اضافه می کنند تا فلز حاصل را سخت و تقویت کند.

کاربردهای لوله های فولادی کربن

لوله های فولادی کربنی در اشکال و اندازه های مختلف و در مناطق مختلف استفاده می شود، از زیرساخت ها، ابزارها، ساختمانها، پل ها، راه آهن ها، کشتی ها، خودروها گرفته تا ماشین آلات و وسایل.

در اینجا برخی از کاربردهای رایج لوله های فولادی کربن  آورده شده است.

حمل آب و فاضلاب در زیر زمین

تحت تأثیر شوک یا لرزش ناشی از آب در حال نوسان، لوله های فولادی کربن برای انتقال آب، فاضلاب و سایر انتقال مایعات ایده آل است. آنها همچنین گزینه عالی در مورد گذاشتن خطوط لوله آب در معابر هستند.

مورد استفاده در عملیات صنعتی با درجه حرارت بالا

لوله های فولادی کربن به دلیل توانایی مقاومت در برابر حرارت زیاد، معمولاً در صنایع گرمایش و میعان و در انتقال گازهایی مانند بخار استفاده می شود. لوله ها همچنین پس از آزمایش دقیق با سیستم گرمایش تحت فشار یا سیستم هوای فشرده استفاده می شوند.

کاربرد های دیگر

لوله های فولادی کربنی همچنین در مناطق دیگری از جمله فرآوری شیمیایی، داربست های فلزی و صنعت ساختمان، سیستم های آبپاش و آبیاری و صنعت خودرو نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلف لوله های فولادی کربنی برای فروش

لوله های فولادی کربن با توجه به نسبت کربنی که با آهن درآمیخته می شود طبقه بندی می شوند. معمولاً پنج کلاس از فولاد کربن وجود دارد که عبارتند از:

  • فولاد کربن فوق العاده بالا با ۱.۰۰ – ۲.۰۰٪ از محتوای کربن
  •  فولاد کربن بالا با ۰.۶۰ – ۰.۹۹٪ کربن
  •  فولاد کربن متوسط ​​شامل ۰.۳۰ – ۰.۵۹٪ کربن
  •  فولاد کم کربن که شامل ۰.۱۶ – ۰.۲۹٪ کربن است
  •  فولاد کربن ملایم شامل کربن ۰.۰۵ – ۰.۱۵٪
 

مزایای لوله های فولادی کربن

ایمن و با دوام

لوله های فولادی کربنی برای کنترل یا کار با آنها بی خطر است، زیرا نیازی به استفاده از مواد نگهدارنده مانند چسب یا سموم دفع آفات نیست. قابلیت اشتعال پذیری و نفوذ ناپذیری آنها در برابر آفات، آنها را به یک انتخاب محبوب برای خانه سازی و ساخت جاده تبدیل کرده است. همچنین، آنها در برابر خوردگی و بلایای طبیعی مانند طوفان ها، زمین لرزه ها یا گردبادها مقاوم هستند و این باعث می شود این نوع لوله فولادی به طور مداوم دوام داشته باشد.

سازگار با محیط زیست

فولاد کربن به راحتی بازیافت می شود و تولید فولاد کربن با محیط زیست دوستانه است. تحقیقات نشان داده است که ۷۰ درصد کل فولاد سالانه در آمریکای شمالی بازیافت می شود و تقریبا نیمی از فولاد در امکاناتی با استفاده از ترکیبات ایمنی محیط زیست تولید می شود. این ویژگی باعث می شود لوله های فولادی کربن در پروژه هایی که به حفاظت از کره زمین اهمیت می دهند اولویت داشته باشند.

معایب لوله های فولادی کربن:

عملکرد فراگیر ضعیف:

یکی از بزرگترین نقاط ضعف لوله های فولادی کربن این است که اطمینان از عملکرد خوب در کل برای آنها سخت تر است. هنگامی که استحکام بالا تضمین شود، سختی کم است و برعکس، برای بهبود چقرمگی، باید بپذیرید که آنها از قدرت کمتری برخوردار هستند. این امر از این واقعیت ناشی می شود که فولاد کربن نسبت به سایر مواد ناپایدار است.

شکننده:

محتوای بالای فولاد کربن باعث می شود لوله های فولادی کربن در مقایسه با سایر فلزات سخت تر، شکننده و کمتر قوی تر شوند. احتمال شکستگی یا ترک خوردگی زیاد است و کمتر تحت فشار زیاد خم می شود.

ظاهر نه چندان جذاب:

در مقایسه با سایر مصالح مورد استفاده در ساخت لوله های فولادی کربن، فولاد کربن از نظر ظاهری کمتر جذابیت دارد زیرا در مقابل زنگ زدگی بسیار آسیب پذیر است. اگر جذابیت زیبایی شناختی را جدی بگیرید ، شاید لازم باشد این عامل را در نظر بگیرید.

۲- لوله استنلس استیل، مقاوم ترین لوله فولادی 

لوله های استنلس استیل مشابه لوله های فولادی کربن در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان متقاضیان زیادی دارند. این نوع لوله های فولادی به دلیل مقاومت در برابر خوردگی قابل توجه بسیار شناخته شده است. این لوله ها در اندازه و فرم متفاوت هستند و در مناطق مختلف اعم از ابزار جراحی، لوازم اصلی تا ساختمان و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های از جنس استنلس استیل که به عنوان لوله های فولادی اینوکس نیز شناخته می شوند از جنس استیل حاوی آهن، کربن و حداقل ۱۰.۵ درصد کروم هستند که در آن کروم عنصر اصلی است. در لوله های استنلس استیل، کروم با اکسیژن واکنش نشان می دهد تا یک لایه منفعل ایجاد کند که به محافظت از فلز از خراب شدن کمک می کند.

کاربردهای لوله استنلس استیل

مردم از لوله های استنلس استیل برای مقاصد مختلف در کار و زندگی روزمره استفاده می کنند. در اینجا موارد متداول ذکر شده است:

ساخت و ساز

در صنایع ساختمانی اغلب از لوله های استنلس استیل در ساخت مناز ، ساختمان ها، پل ها و داربست ها استفاده می شود. آنها به دو دلیل تجربی و زیبایی شناختی، انتخاب خوبی را ارائه می دهند. به دلیل استحکام و دوام آنها، بسیاری از کارهای ساختاری هنوز ظاهر اصلی خود را حفظ می کنند. بسیاری از بناهای مشهور ساخته شده با لوله های استنلس استیل در جهان عبارتند از: The Helix Bridge، یک پل عابر پیاده در Marina Bay در سنگاپور، برجهای دوقلوی Petronas، یکی از بلندترین آسمان خراش های جهان و مجلس پارلمان استرالیا در کانبرا.

حمل مایعات

لوله های استنلس استیل در انتقال مایعات به ویژه از آب گرم، گا ، گوگرد، روغن، مواد شیمیایی و غیره استفاده می شود. آنها در فرآوری های نفت و گاز، سیستم فاضلاب و امکانات تصفیه آب نیز محبوب هستند.

کار برد های دیگر

لوله های ساخته شده از فولاد ضد زنگ همچنین در صنایع خودرو، داروسازی، معماری مدرن، لبنیات و فرآوری مواد غذایی و همچنین در ساخت تجهیزات گرمایش و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلف با توجه به کاربردهای آنها

  • لوله های فولادی ضد زنگ فشار: این نوع لوله از جنس استنلس استیل می تواند از کامپوزیت نیکل و کروم یا از کروم جامد ساخته شود. دو زیر مجموعه از لوله های استنلس استیل تحت فشار یکپارچه و عملکرد الکترونیکی هستند.
  • لوله های فولادی ضد زنگ بهداشتی: این نوع لوله در صنایع بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، جایی که فاضلاب در اولویت قرار دارد مانند مواد غذایی و آشامیدنی. لوله های بهداشتی معمولاً از ASTMA270 ساخته شده و نیاز به نگهداری کمتری دارند.
  • لوله های استنلس استیل مکانیکی: این لوله ها از مقادیر ASTMA511 و A554 ساخته شده اند و برای تولید مواردی مانند استوانه ها و سایر کاربردهای مشابه استفاده می شوند.
  •  لوله های فولادی ضد زنگ استاندارد: این نوع از فولاد ضد زنگ درجه ۳۰۴ است که حاوی ۰،۰۸ کربن است. از آنجا که در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم است. این نوع فولاد ضد زنگ اغلب در کاربردهای منظم محیط استفاده می شود.
  • لوله های استنلس استیل خط هیدرولیک: این نوع فولاد از ۳۰۴ یا ۳۰۴L تولید می شود (“L” در اینجا به معنای محتوای کربن پایین تر از ۰.۰۳٪) است. قطرهای کوچک آن باعث دوام بیشتر آنها می شود، بنابراین برای خطوط سوخت و هیدرولیک مناسب است.
  • لوله های فولادی از جنس استنلس استیل: لوله های استنلس استیل با کربن کم از نظر بسیار قوی در کاربردهای هواپیما بسیار محبوب هستند.

 

انواع مختلف لوله های استنلس استیل با توجه به ساختار بلوری آنها

  • لوله های استنلس استیل Austenitic: این نوع فولاد تقریباً دو سوم از کل تولیدات فولاد ضد زنگ را تشکیل می دهد. این میکروساختار آستنیتی دارد که در همه شرایط و در همه دما تغییر ناپذیر است و انعطاف پذیری و خصومت لوله ها را برای تصفیه حرارت فراهم می کند. لوله های استنلس استیل Austenitic همچنین از نظر اجزای شیمیایی آنها می توانند به ۲۰۰ یا ۳۰۰ زیر گروه تقسیم شوند.
  • لوله های فولادی ضد زنگ فریتیک: مانند فولاد ضد زنگ آستنیتی، فولاد ضدزنگ فریتیک نیز با استفاده از گرما سخت نمی شود و در محیط سرد نیز تقویت نمی شود زیرا حاوی یک ساختار فریت است که در همه دماها و از ۱۰.۵٪ تا ۲۷٪ کروم با بسیار زیاد کمی یا بدون نیکل.
  • لوله های فولادی ضد زنگ سخت شدن بارش: این نوع لوله های فولادی از طریق فرآیند سخت شدن بارش درمان می شود و به لطف عناصر اضافی مانند آلومینیوم، مس یا نیوبیوم بسیار محکم است. مقاومت در برابر خوردگی آن با نوع استیل ضدزنگ آستنیتی قابل مقایسه است. متداول ترین نوع فولاد ضد زنگ سخت کننده بارش ۱۷-۴PH است که از حدود ۴٪ نیکل و ۱۷٪ کروم استفاده می کند.
  • لوله های فولادی ضد زنگ دوبلکس: ریزساختارهای موجود در این نوع فولاد از درصد مساوی آستنیت و فریت تشکیل شده اند، از این رو خصوصیات فیزیکی لوله ها مانند درجه های آستنیت و فریت است. این نوع فولاد استحکام مکانیکی بسیار بالایی را ارائه می دهد که باعث می شود لوله ها برای سازه های سبک تر و طراحی سیستم تراکم مناسب تر باشند.
  • لوله های استنلس استیل Martensitic: فولاد ضد زنگ مارتنزیتی با داشتن کروم به عنوان عنصر اصلی شبیه به فولاد ضد زنگ فریتیک است ، با این حال از سطح کربن بالاتری برخوردار است که باعث می شود لوله ها به طور قابل توجهی سخت شوند.
مزایای لوله های استنلس استیل:

بسیار مقاوم در برابر خوردگی:

لوله های استنلس استیل به دلیل مقاومت قابل توجهی که در برابر تغییر شکل، خوردگی و شکستگی دارند شناخته شده اند. آنها می توانند در برابر سرعت جریان بسیار بالا که بیش از ۴۰ متر بر ثانیه است مقاومت کنند. بنابراین، لوله های استنلس استیل به دلیل مقاوت عالی در برابر زنگ زدگی، حتی در مواقعی که مجبور به حمل مایعات هستند، می توانند در مدت زمان طولانی دارای ظاهر جذاب باشند. همچنین  آنها آب های تمیز و شاداب تری را به خانه ها و سایر ساختمان های تجاری تحویل می دهند.

سازگار با محیط زیست

لوله های استنلس استیل همچنین مزایای زیست محیطی زیادی به همراه دارد. این نوع فولاد کاملاً قابل بازیافت است. نصب لوله های استنلس استیل بی خطر و تمیز است و به کاهش زمان شستشو کمک می کند و باعث آلودگی سیستم نمی شود. علاوه بر این، تشکیل شیار یا اتصالات در لوله های استنلس استیل نیازی به گرما ندارد، بنابراین می توان خطر آتش سوزی را به حداقل رساند.

مقرون به صرفه

حتی اگر هزینه های اولیه استفاده از لوله های استنلس استیل بیشتر از بسیاری از مواد دیگر باشد، مزایای اقتصادی آنها با گذشت زمان رشد می کند. انتظار می رود مدت زمان این لوله ها تا ۵۰ سال بیشتر از سایر مصالح مورد استفاده در تولید لوله ها باشد. علاوه بر این، هیچ پوشش و نگهداری اضافی در طی مراحل نصب و پس از آن لازم ندارند، بنابراین به کاهش هزینه های زیادی کمک می کند.

معایب لوله های استنلس استیل:

نسبتاً گران است

اگر لوله های استنلس استیل را به عنوان هزینه اولیه خود در نظر می گیرید و قصد خرید آنها را در خرده فروشی دارید، ممکن است مجبور شوید به سایر انواع لوله ها تغییر دهید زیرا فرآیند ساخت فولاد ضد زنگ با استفاده از ماشین آلات و تکنیک های و تکنولوژی با کیفیت بالا، قیمت آن را نسبتاً بالا می برد. هزینه پرداخت نهایی و اتمام این نوع لوله ها نیز بسیار بالا است.

مستعد خندق و خراش است

اگرچه لوله های استنلس استیل ضد زنگ هستند، اما ضد خش و ضد لک نیستند. اگر اشیاء تیز درون لوله ها پرتاب شوند، حتی با کمی نیرو، می توان از خراش یا خراش روی سطح ایجاد کند. این نوع فولاد، حتی با کوچکترین لمس، جزئی از خاک، لکه ها و اثر انگشت را آشکارتر از سایر لوله های لوله نشان می دهد. بنابراین، شما مجبور خواهید بود زمان بیشتری را برای تمیز کردن لوله های ساخته شده از فولاد ضد زنگ اختصاص دهید.

اتصال آهن ربا امکان پذیر نیست

چسباندن آهنربا به فولاد ضدزنگ دشوار است. هرجند این فقط یک اشکال جزئی است، اما شما قبل از خرید لوله های ساخته شده از این ماده، آن نیز باید را در نظر بگیرید.

۳- لوله فولادی سیاه، پایدارترین لوله ساخته شده با فولاد 

لوله های فولادی سیاه نیز یکی از محبوب ترین انواع لوله های فولادی برای فروش در بازار جهانی است. آنها به دلیل راحتی و ثبات زیاد مزایای متنوعی را در مناطق مختلف ایجاد می کنند. لوله های فولادی سیاه که به عنوان لوله های فولادی خام یا لخت نیز شناخته می شوند و از جنس فولادی هستند که با هیچ نوع پوشش از جمله روی یا رنگ پوشانده نشده است. نام آن از پوشش اکسید آهن به رنگ تیره تشکیل شده است که در طی مراحل ساخت بر روی سطح آن شکل گرفته است.

کاربردهای لوله های فولادی سیاه

لوله های استیل سیاه در کاربردهایی که فولاد گالوانیزه مورد نیاز نیست استفاده می شود. این لوله ها به دلیل کیفیت اجزای فولادی، در مناطقی که نیاز به پایداری بالایی دارند به صورت زیر استفاده می شود:

حمل و نقل آب و گاز

لوله های ساخته شده از فولاد خام بسیار قوی هستند به طوری که برای انتقال پروپان و گاز طبیعی به منازل و ساختمانهای تجاری در مناطق روستایی و شهری و برای حمل بخار و هوا با فشار زیاد ایده آل هستند. همچنین می توان از آنها برای سیستم های آتش نشانی، توزیع گاز در داخل و خارج ساختمان ها و سیستم های فاضلاب استفاده کرد.

حمل و نقل نفت و نفت

صنعت نفت و نفت از لوله های فولادی سیاه بهره زیادی می برد زیرا آنها به حفظ بسیار کمی نیاز دارند. مردم غالباً از این نوع لوله ها برای حمل مقادیر زیادی از این مایعات به مکان های دور استفاده می کنند.

کاربرد های دیگر

علاوه بر دو کاربرد اصلی در بالا، لوله های فولادی سیاه نیز بطور گسترده در ساخت و سازها بخصوص در ساخت نرده ها و داربست ها کاربرد دارد.

انواع مختلف لوله های فولادی سیاه 

لوله های فولادی سیاه را می توان با توجه به شکل آنها طبقه بندی کرد. در بین این دسته بندی ها، بیشترین جستجوی لوله های فولادی سیاه برای فروش انواع گرد، مربع، مستطیل و بیضی شکل است. علاوه بر این ، برخی از لوله های فلزی سیاه به شکل خاص نیز وجود دارد.

لوله های فولادی دور سیاه اغلب در صنایع ساختمانی و اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر آنها برای انتقال آب و گاز بسیار مناسب هستند. لوله های فلزی سیاه و سفید به طیف گسترده ای از صنایع مانند پل، راه آهن و بزرگراه، لوازم خانگی و صنایع کشاورزی کمک می کند. همچنین لوله های فولادی مستطیل شکل برای زیبایی شناسی معماری و کاربردهای مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرند و لوله های فولادی سیاه بیضی به عنوان گزینه ای ایده آل برای قطعات و لوازم جانبی وسیله نقلیه هستند.

 
مزایای لوله های فولادی سیاه:

در برابر فشار زیاد مقاوم است

به دلیل ساختار بسیار پایدار، لوله های فولادی سیاه هنوز هم می توانند تحت فشار بسیار خوبی از سطح داخلی یا خارجی و همچنین در محیط های شدید عملکرد خوبی داشته باشند. مواد لخت لوله های فولادی با استانداردهای بالا طراحی شده اند که باعث افزایش مقاومت کششی و بهره وری آنها می شود. بنابراین فشارهای نوسان یا فشارهای ناشی از شوک نمی تواند آنها را خم کند یا از بین ببرد. به عبارت دیگر، این لوله ها در حمل و نقل و سرویس ، ضد آب هستند.

ظرفیت حمل عالی

لوله های فولادی سیاه ظرفیت حمل بیشتری نسبت به سایر مواد با قطر خارجی مشابه دارند. از این رو، این لوله ها با فشار خاصی می توانند نازک تر تولید شوند.

یک مزیت دیگر که باید در اینجا ذکر شود این است که این نوع لوله های فولادی به تعمیر و نگهداری زمان و تلاش کمتری نیاز دارد، بنابراین می تواند به صرفه جویی در مقدار مشخصی از هزینه ها کمک کند.

معایب لوله های فولادی سیاه

در برابر خوردگی مقاوم نیست

به دلیل عدم پوشش روی سطح، لوله های فولادی سیاه مانند سایر لوله ها در برابر خوردگی مقاوم نیستند. با توانایی مقاومت در برابر خوردگی کم، نمی توان از آنها در انتقال آب خالص استفاده کرد.

از نظر ظاهری کمتر جذاب است

به دلیل عدم گالوانیزه یا پوشش دادن آن با روی یا رنگ، لوله های فولادی سیاه از نظر ظاهری جذابیتی مانند سایر لوله ها ندارند. همچنین به دلیل عدم مقاومت فولاد در برابر خوردگی، لوله ها مستعد زنگ زدگی هستند و این باعث می شود جذابیت کمتری داشته باشند، مخصوصاً هنگام استفاده برای مدت طولانی.

۴- لوله فولادی گالوانیزه، بادوام ترین لوله فولادی 

لوله های فولادی گالوانیزه به عنوان گزینه ای برای لوله های مستقر در سرب اختراع شد که متداول ترین نوع لوله ها برای انتقال آب در قرن نوزدهم بودند. در دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ لوله های گالوانیزه به طور گسترده ای برای خطوط آبرسانی و ساختمانهای خانگی استفاده می شدند. اگرچه امروزه به اندازه آن زمان محبوبیت زیادی ندارد هنوز هم لوله های فولادی گالوانیزه یکی از بهترین لوله های فولادی در بازار هستند.

لوله های فولادی وقتی از جنس فولادی هستند که با چندین لایه محافظ روی مذاب روکش داده شود به آنها لوله های گالوانیزه گفته می شود تا از زنگ زدگی و خوردگی لوله ها جلوگیری شود. وقتی برای اولین بار نصب می شوند، از نظر رنگ مانند یک نیکل به نظر می رسند.

به منظور شناسایی لوله های فولادی گالوانیزه، می توانید به سادگی از یک پیچ گوشتی سر مسطح و یک آهنربای قوی استفاده کنید. پیچ گوشتی را به سطح لوله خراش دهید، اگر رنگ خاکستری نقره ای روی سطح خراشیده ظاهر شود، می توانید بگویید که این لوله از استیل گالوانیزه ساخته شده است. همچنین آهنربای قوی به لوله گالوانیزه می چسبد.

کاربردهای لوله های فولادی گالوانیزه

لوله های فولادی گالوانیزه بیشتر به عنوان (انتقال آب گرم و گرم) و مصالح ساختمانی شناخته می شوند. آنها کاربردهای داخلی و خارجی زیادی دارند. لوله های گالوانیزه به طور گسترده در مناطقی به شرح زیر کاربرد دارند:

  • به عنوان مصالح ساختمانی و صنایع ساختاری
  • در صنایع مهندسی خودکار و عمومی
  • ساخت بدنه اتوبوس و ساخت بوگی راه آهن
  • به عنوان لوله های مجرا در بخش مخابرات

انواع مختلف لوله های فولادی گالوانیزه 

لوله های فولادی گالوانیزه را می توان در ۳ نوع طبقه بندی کرد: لوله‌های فلو، لوله‌های قبل از گالوانیزه و لوله‌های گالوانیزه داغ

لوله های کف پوش متصل

این نوع لوله های فولادی از لوله های گالوانیزه سرد، جوشکاری شده با فرکانس بالا و گالوانیزه گرم تشکیل شده است. این می تواند مطابق با استانداردهای ASTM A1008 / A1008M و A1011 / A1011M با حداقل قدرت تولید ۳۰،۰۰۰ psi تولید شود. با توجه به قطر و اندازه لوله ها، مشخصات مکانیکی آنها می تواند دارای حداقل قدرت بهره وری ۵۰،۰۰۰ psi و حداقل مقاومت انعطاف پذیر ۵۵،۰۰۰ psi باشد.

سطح لوله ها می تواند از سه پوشش مربوطه تشکیل شود که یک پوشش روی بدون سرب، یک پوشش تبدیل محافظت از لوله ها از زنگ سفید و یک پوشش پلیمری آلی ساده است که به عنوان یک لایه محافظ نهایی برای لوله ها عمل می کند. پس از جوشکاری یک پوشش آلی غنی از روی، سطح لوله ها ممکن است ۱۰۰٪ با این نوع پوشش پوشانده شود.

لوله های پیش گالوانیزه

لوله های پیش گالوانیزه با نوار فولادی پیش گالوانیزه با فرکانس رادیویی تشکیل شده و جوش داده می شوند. فولاد پیش گالوانیزه باید مطابق با استاندارد ASTM A446 باشد. پوشش روی روی سطح لوله ها باید با الزامات ASTM A525 Grade G90 و G120 مطابقت داشته باشد و وزن آن از ۰.۹۰ اونس بر متر مربع (یا هر طرف ۰.۴۵ oz / sq فوت) تا ۱.۲۰ اونس بر متر مربع (یا ۰.۶۰ اونس باشد) / فوت مربع از هر طرف)

لوله گالوانیزه با آب گرم

با وجود هیچ گونه مشخصات، این قطر خارج از لوله های فولادی گالوانیزه با مشخصات دیگر در مورد لوله های غیر گالوانیزه تعیین می شود. اغلب گرم و با لب جوش داده می شود یا در سرما شکل گرفته و در فرکانس رادیویی جوش داده می شود. کیفیت شیمیایی این لوله ها بسته به روند تولید متغیر است. قدرت متوسط ​​بهره وری آنها تقریباً ۳۰،۰۰۰ psi است.

 
مزایای لوله های فولادی گالوانیزه:

لوله های فولادی گالوانیزه به لطف پوشش رویی محافظ، مزایای بسیاری دارند که باعث می شود در شرایط مختلف، فولاد پیشرفته، قوی و مطلوب محسوب شود.

بسیار بادوام

بزرگترین مزیت لوله های فولادی گالوانیزه، متوسط ​​طول عمر متوسط ​​آن است که تا ۴۰ یا ۵۰ سال در حومه شهر و مناطق دور افتاده است. در شرایط شدید، در مناطق آسیب دیده یا در مناطق شهری، طول عمر آنها می تواند بیش از ۲۵ سال باشد. علاوه بر این، آلیاژهای داخلی آهن روی نسبت به فولاد پایه سخت تر است بنابراین فولاد گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر فرسایش و شوک خواهد داشت. همچنین تولید فولادی که گالوانیزه شده است، معمولاً نیازی به نگهداری و نگهداری در کل زندگی آنها ندارد.

ارزانتر

فرآیند گالوانیزه معمولاً به اندازه سایر روشهای رایج برای محافظت از لوله ها هزینه ای ندارد، زیرا گالوانیزه آنقدر پر کار نیست در حالی که روش های دیگر اغلب نگهداری بیشتری نیاز دارند. بنابراین لوله های فولادی گالوانیزه هزینه های اولیه بسیار کمتری دارند. علاوه بر این، همانطور که گفته شد، به دلیل داشتن طول عمر طولانی ، به نگهداری و تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند که به صرفه جویی در وقت و هزینه زیادی کمک می کند.

بازرسی و مونتاژ آسان

این یکی دیگر از مزایای بزرگ لوله های فولادی گالوانیزه است. پیشرو و تولید کنندگان لوله های فولادی گالوانیزه، اغلب اطلاعات دقیقی در مورد محصولات در اختیار مشتریان قرار می دهند. روند بازرسی پوشش های گالوانیزه بسیار آسان است و می توانید آنها را با چشم غیر مسلح کاملاً بررسی کرده و ضخامت آنها را با روش های ساده و غیر مخرب آزمایش کنید.

معایب لوله های فولادی گالوانیزه

خوردگی داخلی

اگرچه لایه روی محافظ روی سطح لوله های گالوانیزه می تواند برای مدت معینی از اکسیداسیون جلوگیری کند، اما این لوله ها به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض رطوبت، به ناچار دچار خوردگی می شوند. فرسایش روی اغلب از داخل به خارج از لوله ها اتفاق می افتد که مطمئناً جریان آب را محدود می کند، بنابراین فشار آب را پایین می آورد و در نهایت می تواند منجر به نشت یا حتی لوله شکسته شود. علاوه بر این، زوال معمولاً به طور ناموزون صورت می گیرد و منجر به توزیع نابرابر آب در خانه ها و ساختمان ها می شود.

تغییر رنگ آب

خورنده های لوله های فولادی گالوانیزه می توانند مواد و سرب را آزاد کرده و به داخل آب نشت کنند. این در نهایت می تواند منجر به تغییر رنگ و آلودگی آب شود. با مشاهده رنگ لوله ها می توانید این مسئله را تشخیص دهید.

۵- لوله فولادی جوش داده شده: یکی از لوله های فولادی بسیار کارآمد 

لوله های فولادی جوش داده شده به دلیل خاصیت برجسته و بی شماری که دارند در زمینه های زیادی قابل استفاده هستند و  در بازارهای جهانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

لوله های فولادی جوش داده شده یا لوله های فولادی که با جوش تولید می شوند، محصولات لوله ای ساخته شده از صفحات مسطح هستند که به اسکلت معروفند و خم شده و آماده برای جوشکاری هستند. لوله های فولادی جوش داده شده در انواع و اندازه های مختلف و خاصیت استیل موجود است.

کاربرد های لوله های فولادی جوش داده شده به شرح زیر می باشد:

  • در صنایع اتومبیل: قطعات ماشین کاری خودرو، لوله های فرسوده برای اتومبیل، کامیون، اتوبوس و ظروف.
  • درصنایع سازه: داربست، خانه و ساختمان
  • کشتی سازی؛
  • کشاورزی و  ​​آبیاری
  • در ماشین آلات: ماشین آلات کشاورزی، خاموش کننده آتش، مبدل های حرارتی، مجرای سیم، آسیاب
  • در صنایع غذایی: نگهداری و جابجایی غلات، نصب و راه اندازی حمل و نقل محصولات دانه ای، پودری و مایع و غیره.
  • در انتقال مایع: آب، فاضلاب، گاز، هوا، گرمایش، بخار و سایر انتقال مایعات با فشار کم

انواع مختلف لوله های فولادی جوش داده شده

لوله های فولادی جوش داده شده با توجه به فرایند تولید در انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. در اینجا برخی از رایج ترین آنها را معرفی می کنیم:

لوله های فولادی جوش داده شده با مقاومت الکتریکی (ERW)

این محبوب ترین نوع لوله های فولادی جوش داده شده در بین مشتریان برای انتقال مایعات کم فشار است. فرآیند تولید ERW که به عنوان جوشکاری با تماس نیز شناخته می شود. با تشکیل سرد صفحه ای از جنس استیل با ضخامت و عرض مناسب به شکل دایره ای شروع می شود. سپس یک جریان الکتریکی به لبه های صفحات دایره ای می پیوندد تا محصول نهایی ایجاد شود.

این نوع لوله های فولادی به طور گسترده در کاربردهای داخلی و تجاری کاربرد دارد. این لوله ها همچنین می توانند به زیر دسته هایی از قبیل لوله های عمومی، لوله های گالوانیزه، لوله های متریک، لوله های غلتکی، لوله های اتومبیل تقسیم شوند.

لوله های فولادی جوش داده شده فیوژن برقی (EFW)

لوله های فولادی جوش داده شده با فیوژن برقی را می توان لوله های فولادی جوش داده شده مداوم نیز نامید. فرآیند تولید آنها از زمانی آغاز می شود که از فولاد کویل با ضخامت، عرض و وزن مناسب ساخته می شود. تعدادی سیم پیچ سپس با هم جوش داده می شوند تا یک نوار فولادی مداوم تشکیل شود. پس از آن نوار فولادی تا دمای معینی گرم می شود و به شکل بیضی شکل داده می شود. سرانجام، لبه های نوار فولادی به رول جمع می شوند که سپس لوله های جوش داده شده را به ابعاد خاص تبدیل می کنند.

لوله های فولادی جوش داده شده با قوس دوگانه (DSAW)

لوله های فولادی DSAW در قالب های جوش داده شده مستقیم و مارپیچی در دسترس هستند و در طیف گسترده ای از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرند. فرآیند تولید این لوله ها با تشکیل صفحات فولادی به شکل های دایره ای آغاز می شود که برای ایجاد شکاف در داخل و خارج از درز جعل می شود. پس از آن درز توسط یک جوشکار قوس فرو رفته در زیر نوسان جوش داده می شود.

علاوه بر این سه نوع، انواع دیگری از لوله های فلزی جوش داده شده نیز به شرح زیر است:

  • لوله های جوش داده شده با القایی با فرکانس بالا (HFI).
  • لوله های جوش داده شده با قوس طولانی (LSAW) جوش خورده
  • لوله های فرم داده شده (UOE)
  • لوله های (JCOE)
  • لوله های جوش داده شده با قوس اسپیرال (SSAW)
  •  لوله های جوش داده شده با قوس زیر آب (SAW)
  • لوله های مخصوص جوش داده شده با اشکال و اندازه های مختلف مانند بیضی، بیضی مسطح، بیضوی، بخش توخالی مربع، بخش مستطیل توخالی و غیره.
  •  لوله های فولادی ضد خوردگی
  • لوله های فولادی گالوانیزه گرم
مزایای لوله های فلزی جوش داده شده

مزایای لوله های فلزی جوش داده شده بستگی زیادی به هر نوع دارد (همانطور که در بالا گفته شد)، اما به طور کلی، آنها از دقت بالایی در ضخامت دیواره ثابت و روشنایی در داخل و خارج از لوله ها برخوردار هستند. علاوه بر این فرآیند ساخت لوله ها با بهره وری بالا و هزینه کم بدون عارضه است. همچنین می توان سطح داخلی لوله ها را به راحتی قبل از تولید بررسی کرد.

معایب لوله های فلزی جوش داده شده

مانند سایر لوله ها علاوه بر مزایا، لوله های فولادی جوش داده شده نیز دارای اشکالاتی اجتناب ناپذیر هستند. در مرحله اول، فولاد جوش داده شده لایه بندی می شود، به این معنی که ضخامت دیواره بر روی سطح مقطع لوله ها به دو لایه جدا می شود. لایه ها ممکن است از شکاف های طولی که در سطح لوله ها ظاهر می شوند رنج ببرند. ثانیا، این لوله ها کاملاً نمی توانند از ترک خط جوش خورده خودداری کنند. سرانجام ممکن است بین شیار جوش داده شده، جوش مسطح و اتصالات لوله جابجایی هایی ایجاد شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *